fbpx

Aki már behatóan megismerkedett a munkahelyi környezetekkel, pontosan tudja, hogy idővel ez válik majd életünk központi kihívásává, hiszen itt minden egyes nap bizonyítanunk kell, minden egyes nap építenünk kell, problémákat megoldani, megújulni, motiváltnak maradni, hiszen ennek mértékétől és hatékonyságától függ a megélhetésünk, így akár közvetlen környezetünk életminősége is, rajtunk keresztül. Ez persze nem mindig könnyű, ezért most szeretnénk bemutatni 5 tényezőt, melyre érdemes odafigyelni a mindennapi munkavégzés során, és melyek hatékony kiaknázása átsegíthet a nehézségeken.

Már az elején fontos leszögezni, hogy a tényezők lényegében mindegyike az EQ-ra, vagyis az érzelmi intelligenciára épül, melynek hiányában úgy a munkában, mint akár a mindennapi társas kapcsolatokban is rendkívüli nehézségekkel kell szembenéznünk. Jó hír, hogy ahogy az IQ, úgy az EQ is fejleszthető, miután azonban érzelmeinket jóval nehezebben vagyunk képesek koordinálni, azok pedig sokkal inkább egyfajta ösztönszerű működéshez állnak közelebb, így ez bizony nagyfokú rugalmasságot, kiszámított következetességet és erőteljes tudatosságot igényel. Gyakorlatilag nincs olyan munkakör, ahol ez ne volna fontos, de van, ahol kiemelt jelentősége van, így többek közt a szociális, vagy pedagógiai vonalon, és minden olyan állásban, ahol emberekkel foglalkozunk.

Motiváld önmagad!

Rögtön az egyik legfontosabb ponttal indítunk, hiszen a motiváció az egyik olyan pont, amit nem várhatunk el kizárólag a munkáltatótól. Hiába a jó fizetés, a béren kívüli juttatások, egy stresszvezérelt munkakörnyezetben egy idő ezek nem lesznek elegek ahhoz, hogy elégedettnek, és tettrekésznek érezzük magunkat. Önmagunkba kell visszanyúlni a megoldásért. Az önmotiválás képességének egyik fő irányadója egy tudatos, megoldásközpontú gondolkodásmód kialakítása. Az az ember, aki mindig az elébe tornyosuló problémát látja, egy idő után túlhajszoltnak, és kiégettnek fogja érezni magát, mert munkával töltött mindennapjai sorsának irányítása kikerül a saját kezéből. A motiváció fenntartásához nagyon fontos egy jó adag proaktivitás is, azaz, hogy rendszerszemlélettel előre tudd kalkulálni a munkád egyes tevékenységeinek következményeit. Az az ember pedig, aki ezekkel képes előre tervezni és számolni, könnyebben jut megoldásra, a megoldás pedig jó érzést, és így motivációt biztosít.

Egy mindenkiért, mindenki egyért!

A három testőr jelmondata közel tökéletes összefoglalása a szociális készségek fejlesztésének, mely elengedhetetlen egy munkahelyi környezet hatékony működéséhez. Ez csupán azt jelenti, hogy a munkahelyünket, és a munkatársi környezetet egy egymással állandó kölcsönhatásban lévő rendszerként, vagy erőteljesebben fogalmazva egyetlen testként fogjuk fel, ahol mindenki egyaránt fontos, és ami egyetlen közös cél érdekében dolgozik. Ehhez természetesen a munkáltatónak is illik hozzájárulnia, leginkább az állásinterjú környéki döntésekkel. Éppen ezért vezetői konferenciákon manapság már javasolják a munkáltatóknak, hogy nagyobbrészt a lehetséges leendő munkatársak személyisége, ne pedig kizárólag szakmai felkészültsége, vagy előképzettsége nyomán hozzanak döntést. Az a személy ugyanis, aki szakmailag felkészült, ám emberileg képtelenség szót érteni vele, hosszútávon inkább kárára lesz a cég, és a munkahelyi közösség működésére nézve, mint az, aki talán szakmailag nem annyira kifogástalan, de elhivatott, és simulékony természetű. Ne feledjük el, hogy a szakmaiság tanulható, a személyiség viszont sokkal nehezebben változik.

Uralkodj az érzelmeiden!

Ezt akár egy jedi mester is mondhatta volna valamelyik Csillagok háborúja-filmből, pedig egyértelműen van létjogosultsága a munka világában, ugyanakkor kétségtelen, hogy stresszes környezetben ezt igen nehéz betartani. Gondolj bele, hogy már indulnál haza a munkaidő végéhez közeledve, amikor bejön egy sürgős munka, amit kénytelen vagy megcsinálni. Vagy, tegyük fel, rengeteget dolgoztál egy pályázaton, de az végül mégsem kapta meg a támogatást. Számtalan olyan helyzet adódik, akár nap, mint nap egy munkahelyen, mely igen könnyen ún. kontrollvesztett helyzetet generálhat, amikor legszívesebben felállnál, és mindent magad mögött hagynál. Ezekben a helyzetekben is az EQ-ból fakadó türelem, és megoldásközpontúság a jó irány, amit talán sokan tévesen egyszerűen túlzott pozitivizmusnak neveznének, ugyanakkor ez a megingathatatlanság teszi lehetővé, hogy egy forrófejűen elkapkodott döntés helyett némi perspektívaváltással kivárj, és átgondoltan cselekedj.

Határozd meg a célt!

Határozott célok nélkül egyszerűen nincs értelme munkába állni, mert a célok nélküli ember általában csak a minimumot lépi meg, amivel még saját munkaviszonyának létét nem veszélyezteti, erre pedig nem lehet jövőt alapozni. A célok meghatározása nagyfokú tudatosságot igényel, és ez szoros összefüggésben áll az első pontban megjelölt önmotivációval is. Abban az esetben, ha meghatározod a rövid, közép, és hosszútávú céljaidat egy-egy adott munkahelyen, az a későbbiekben a döntéseid következményeit is könnyebben elfogadhatóvá teszi, és a nehézségek leküzdésében is segít, hiszen tudni fogod, hogy mindezeket az akadályokat a célod elérésben kell legyőznöd, az elvárásokat megugranod. Ha nincsenek célok, az kicsit olyan, mint egy matracon lebegni nyáron a Balaton közepén. Márpedig ezt az emberek a szabadságuk, nem pedig a munkával töltött hétköznapjaik alatt teszik.

Használd az empátiát!

És tulajdonképpen vissza is kanyarodtunk a második bekezdésben taglalt EQ-kérdéshez. Empátia nélkül a korábbi négy pont önmagában működésképtelen, mert ez az egységes erő az, ami mindegyiket áthatja és meghatározza, beindítja a csikorgó fogaskerekeket. Az empátia, ha nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni, pusztán annyit tesz, hogy adott helyzetben képesek vagyunk belehelyezkedni a másik ember aktuális érzelemvilágába. Ez által egyrészt képesek leszünk könnyebben megérteni, és ennélfogva főleg elfogadni a másik ember cselekedeteit, ráadásul kutatások bizonyítják, hogy az empátia ragadós, és képes empátiát szülni, együttérzést ébreszteni a másik emberben. Ha Te magad kitartóan nagyfokú megértéssel fordulsz a kollégák iránt, egy idő után ez a folyamat elkezd visszafelé is áramlani, nem hiába tanítják manapság már minden sales, vagy coaching továbbképzésen is.