fbpx

8 tipp a tanuláshoz, hogy sikeres vizsgázó lehess

Mindannyian voltunk már vizsgaszituációban, és kétlem, hogy túl sokan lelkesedtünk volna érte. Látszólag szükségtelen stressz ez az életünkben, amit egy szükséges megmérettetés hoz magával. Felnőttképző intézmény lévén nem csak a tanulói oldalt, de a vizsgáztatóit és szervezőit is jól ismerjük, pontosan tudjuk, miként szükségeltetik tartanunk a lelket a csoportjainkban, hogyan győzzük meg őket, hogy a vizsgadrukk kezelhető, és miként adjunk tippeket arra vonatkozóan, hogyan álljanak a tanuláshoz.

Bizonyára mindenki ismeri az előszeretettel hangoztatott közhelyet: meg kell tanulni járni, mielőtt az ember futni kezd. Ez bizony a tanulásra is tökéletesen igaz, hiszen hosszú-hosszú évek alatt azt tapasztaltuk, hogy a vizsgáktól való félelmet sok esetben a rossz tanulástechnikai berögződések adják, melyeket vélhetően még valahol általános iskola környékén szedtünk magunkra. Általános igazság, hogy előbb tanulni kell megtanulni, és csak után, a megfelelő módszerek és trükkök együttes erejével már jóval könnyebben fogunk boldogulni bármilyen tananyaggal, ahelyett, hogy az egészet a hátunk közepére kívánnánk. Összegyűjtöttünk most Nektek egy csokorra való tippet, hátha ez majd segíti a sikerességeteket.

A tanulási időterv

Bármilyen furcsán is hangzik, egy tanfolyam elvégzéséhez igenis stratégiára van szükség, hiszen ez abban a pillanatban egy központi projekt az életedben. Vagyis meg kell határoznod, mi az, amiért tanulsz, mert ha ezt megfelelően tudatosítod magadban, akkor a nehézségek közepette elég lesz csak elővenned őket a fejedből. Nagyon fontos, hogy a tanulás folyamatos legyen, egyrészt, mert ennek köszönhetően hamar szerzel rutint a tananyagban, amit mindig egy állandó szinten tudsz tartani, ráadásul nem kell attól félned, hogy a tanulás elhanyagolása majd Damoklész kardjaként lebeg feletted a vizsga előtt. Az időterv ebben segít, a legjobb, ha a tanfolyam elején végigtekintesz a tananyagon, és beosztást készítesz magadnak, mikor, mit fogsz tanulni, és ehhez a tervhez igyekszel ragaszkodni.

A nehezet előre

Alighanem ez elég egyértelmű, az adott tananyag azon részeit vedd előre, melyekről tudod, hogy nagyobb nehézséget okoznak neked. Ha képes vagy tartani a terveket, és szilárdan él előtted a célod, akkor el fogod tudni sajátítani, mikor ez megtörtént, jelentős megkönnyebbülést érzel majd, ráadásul a sikerélmény plusz motivációd ad a vizsgához, illetve a hátralévő tananyagokhoz. Ide kapcsolódik még az ismétlés fontossága. Hacsak nem rendelkezel fotografikus, túlfejlett memóriával, akkor bármennyire is úgy véled, hogy egy elolvasás után rendben vagy az anyaggal, biztosra veszem, hogy tévedsz, így aztán tessék ismételni. Fontos azonban, hogy az ismétlést ne tanulásként éld meg, inkább csak olvasd a tananyagot, mintha egy jó könyvet lapozgatnál, mert ebben a tudatállapotban egészen másként működik az agy, és könnyebben rögzülnek az olvasottak.

Az ideális körülmények

Tanulni nem lehet kapkodva, a teendőid közti 5 perces szünetekben. A tanulásnak éppúgy meg kell teremteni a körülményeit, mint bármilyen más tevékenységnek. Ki kell tapasztalnod, mi az, ami neked könnyebbé és kényelmesebbé teszi a dolgot: lágy, halk zene? Fény, vagy félhomály? Esti tanulás, vagy hajnali? Ágyban fekve, vagy ülve az íróasztalnál? Rá kell jönnöd, hol a legideálisabb, és amennyiben családban élsz, ezeket a családodnak is figyelembe kell vennie. Nyugodtan kérd meg őket arra, hogy esténként engedjenek 1 órára egyedül lenni, mert akkor te magadra, és a tananyagra akarsz fókuszálni. Fontos a kommunikáció, hiszen azzal, hogy nem zavarnak, a környezeted is rengeteget tud tenni érted, és ugyanúgy az ideális körülményeid részévé válhatnak, mint a párnád, a tollad, vagy az íróasztalod.

A mozgás ereje

Sokan a tanulás előtt elfogyasztott jelentős koffeinmennyiségben látják a hatékonyság kulcsát, pedig a sport jóval többet segít. Mindössze egy félórányi intenzív mozgással (futás, biciklizés, vagy épp torna) endorfint termel a szervezeted, melynek óriási hatása van a kedélyedre nézve: frissnek, tettrekésznek, és főleg boldognak fogod érezni magad, ebben a hangulatban pedig az agytekervények is frissebbek, és az új tudásanyag is könnyebben rögzül. A mozgás a tanulás közben is jót tesz. Vagyis, amikor már úgy érzed, elfáradtál, és minden tagod elgémberedett, állj fel, csinálj néhány karkörzést, guggolást, sőt, ha teheted, sétálj egy kicsit odakint: a mozgás, és levegő együttesen kitisztítja az idegpályákat, és újult erővel csaphatsz bele ismét a tanulásba.

A tanulási-önismeret fontossága

Ahogy meg kell tudnod önmagadról azt, milyen körülmények közt szeretsz valójában tanulni, úgy arra is rá kell jönnöd, mi a te személyes tanulásid típusod: vizuális vagy csendes, auditív vagy épp magolós? A saját típusodba kell illeszkedned, mikor tanulsz, mert bármelyik másikba is fognál bele – még akkor is, ha úgy véled, az jobban tetszene, vagy hatékonyabb lenne – előbb-utóbb belefáradnál, mert nem éreznéd komfortosnak, annak pedig hosszú távon nem csupán az lesz a hatása, hogy nem rögzül a tudásanyag, de valósággal kiégsz majd a tanulásban.

A vita önmagunkkal

Egy apró kreatív trükk, amit mégis számtalan tanulástechnikával foglalkozó szakember ajánl. Ennek a lényege, hogy időről-időre akár véletlenszerűen is ellenőrző kérdéseket teszel fel saját magadnak hangosan, egy olyan anyagrésszel kapcsolatban, ami abban a pillanatban ködösnek tűnik, így viszonylag könnyen le tudod mérni, hol tátonganak még lyukak az ismeretanyagodban. A kérdést persze meg is kell válaszolnod magadnak, ami már csak azért is jó, mert gyakorlod a felelet közbeni hangosbeszédet, amivel javulhat a retorikád, megbarátkozol a saját hangoddal, és akár még a szókincsed is gyarapodik majd, arról nem beszélve, hogy mindezek a képességek igencsak jól jönnek majd, amikor ki kell állnod a vizsgabizottság elé felelni, vagy épp prezentációt tartani.

Az evés jelentősége

Ugyancsak apróságnak tűnik, pedig óriási hibát lehet elkövetni vele, ha az ember egy jól sikerült és kiadós ebéd után ül neki tanulni. Igen hamar fáradtnak, és fásultnak fogod érezni magad, egyrészt mert a telítettség érzés álmosító hatású, másrészt mert a szervezeted épp emészt, ami közben bizonyítottan lanyhul a koncentráció. Ha tanulsz, akkor közben maximum csipegess, de akkor is szőlőcukrot, csokit, vagy esetleg gyümölcsöt, ezekben megfelelő mennyiségű cukor is van, ami szintén képes serkentőleg hatni. Ráadásul, ha nekiállsz tanulni, akkor sokkal hatékonyabb, ha egyben tanulsz több órát, mintha reggel és este is leülsz 1-1 órára.

Használj puskát!

Mármint a tanuláshoz. Bizony, a puska egy kitűnő eszköz lehet a tananyag sarokpontjainak rögzítésére. A puskán a korlátozott hely miatt természetes módon nem fér el a teljes tananyag, így kénytelen vagy kizárólag azokat a momentumokat feltüntetni, melyekről tudod, hogy akár a teljes anyagrészt az eszedbe juttatják. Miközben ezt összeírod magadnak (akár többször is, sőt), az ismeretanyag sarokpontjai rögzülnek majd, így vélhetően arra se lesz szükséged, hogy elővedd a pad alatt a papírcetliket.