fbpx

A gyógypedagógiai asszisztensek munkája és társadalmi szerepvállalásuk példaértéket hordoz. Eleve a gyógypedagógia szakterülete képvisel egyfajta küldetést, ami túlmutat azon, hogy egy foglalkozásnak, vagy szakmának minősítsük.

Dajka képzés bölcsődei munkakör betöltéséhez.

A SZÁM-PONT KFT 2024. januárjában startoló Gyógypedagógiai asszisztens képzés apropóján Cubáné Horváth Klára oktatónkkal beszélgettünk erről a szép szakterületről.

Ön szerint miért érdemes elvégezni a gyógypedagógiai asszisztens képzést?

Az SNI-tanulók aránya évek óta folyamatosan emelkedik. Aki gyakran forog gyerekközösségekben szülőként, testvérként vagy valamilyen, gyerekekkel kapcsolatos szakma képviselőjeként, az biztosan tisztában van azzal, hogy egyre nő a különböző részképességzavarokkal küzdő, sajátos nevelési igényű vagy valamiben az átlagtól eltérő kisgyerek az óvodákban, iskolákban. Ahhoz, hogy ők úgy nevelkedhessenek, hogy a társadalomnak éppen olyan integráns és egyenlő feltételekkel induló tagjai legyenek, mint a többi társuk, a pedagógusok mellett speciális tudással rendelkező szakemberekre is szükség van: ők a gyógypedagógusok és a gyógypedagógiai asszisztensek.

A gyerekek nagyon nagy százaléka integrálható a hagyományos óvodákba és iskolákba, de mivel a pedagógusok nem kaptak speciális képzést erre a területre, szükség van gyógypedagógus vagy gyógypedagógiai asszisztens alkalmazására is egyre nagyobb számban.

Mi a feladata a gyógypedagógiai asszisztensnek?

A gyógypedagógiai asszisztenst, mint szükséges segítő személyt a Megyei Szakértői Bizottság javasolja a szakvéleményben. Általában a magatartási és beilleszkedési zavarokkal, ADHD-val, illetve autizmus spektrumzavarral küzdő gyermekek esetében tesznek erre javaslatot. Segít az intézmény és a család kapcsolatának koordinálásában. Betartja a titoktartási kötelezettséget. Munkáját a sajátos nevelési igényű, fogyatékos személyekkel, családtagjaikkal, és más szakemberekkel történő kölcsönös tisztelet, tolerancia és hatékony kommunikáció határozza meg.

A gyógypedagógus mellett a segítő munkatárs is részt vesz a gyerekek mindennapjaiban, közreműködik a gyógypedagógiai munka előkészítésében. Segít a tanórai, a tanórán kívüli és az intézményen kívüli foglalkozások, szabadidős tevékenységek előkészítésében és lebonyolításában. Közreműködik a sajátos nevelési igényű, fogyatékkal élő személyek körében végzett nevelési, oktatási feladatokban; felügyeli, kíséri a tanulókat vagy csoportokat. Gondozási feladatokat végez és tevékenyen részt vesz a higiénés szokásrendszer kialakításában.

Minden terület külön felkészültséget és gyakorlatot kíván, ezért a leendő segítő munkatársnak tisztában kell lennie a különböző  fogyatékosságok jellemzőivel.

Teljesen más feladatok vonatkoznak például egy látássérült környezetben tevékenykedő gyógypedagógiai asszisztensre, mint aki az autisták, vagy a halmozottan fogyatékos emberek között dolgozik. A mozgássérültekkel való foglalkozásba például az is beletartozik, hogy kísérje és segítse őket rendezvényeken, színházban vagy más eseményeken. A beszédben korlátozottak esetében pedig érteni kell valamennyire a logopédiához, hogy hasznos segítője legyen a logopédusnak, amikor annak irányítása mellett valamilyen kijelölt feladatot végez a terápiás munka folyamán. A tanfolyam valamennyi sérüléstípusról ad ismereteket, gyakorlati tapasztalatokat, tanácsokat.

A folyamatos tanulás, a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség ezen a pályán nélkülözhetetlen. Emellett fontos, hogy szoros szakmai kapcsolatban legyen a többi kollégájával, és nem utolsó sorban, azokkal a szülőkkel, akiknek a gyerekei állandó egészségügyi ellátásra szorulnak.

 

A pedagógiai asszisztens képzéshez képest miben tér el a gyógypedagógiai asszisztens képzés?

A gyógypedagógiai asszisztens szakképesítéssel rendelkező személy képes a differenciált bánásmódra, a különleges bánásmódot igénylő gyermek felismerésére, a gyógypedagógus vagy pedagógus által kijelölt feladatok végrehajtására.

„A gyógypedagógus nem csak tanít, hanem fejleszt is.” Gyógypedagógiai asszisztensként speciális nevelési igényű gyerekekkel foglalkozhat. Bizonyos szempontból nehezebb munka ez, de sokkal szebb is lehet a pedagógusénál, és ugyanúgy rengeteg örömet adhat. Amellett, hogy a gyógypedagógus első számú segítőjeként dolgozik, az érintett gyerekek legfőbb támasza lesz: segíti őket a tanulásban, a közösségben való eligazodásban. Kapocs lehet, amely irányt mutat neki a külvilágban történő boldogulásban. Gyógypedagógiai asszisztensként ezért a tevékenysége eltér a pedagógiai asszisztensétől: jellemzően a rá bízott gyerekekkel tölti a nap nagy részét, őt segítheti nemcsak a tanórákon, de az iskolában töltött ideje többi részében is. Sokszor szoros kapcsolat alakul ki a gyógypedagógiai asszisztens és a fejlesztett gyerek között, gyakran ő az a felnőtt, aki felé a gyerek bizalommal fordulhat.

Gyógypedagógiai asszisztensként olyan plusz ismereteket kap, amely alkalmassá teszi a hallgatót különböző sérüléssel, fogyatékossal küzdő gyermekekkel, felnőttekkel való foglalkozásra.Ki

Milyen motiváció állhat a képzés elvégzése mögött?

A tanfolyamra jelentkezés motivációja lehet személyes érintettség olyan formában is, hogy valaki a sérült gyermekéhez szeretne még közelebb kerülni úgy is, hogy többet akar tudni a problémájáról, vagy vannak olyanok is, akik azért választják ezt a szakmát, mert az életük során megtapasztaltak valamit, ami megérintette őket, és ez indítja el a sajátos nevelési igényű gyerekek, fogyatékkal élők gondozása felé. Ha megszereti a szakmát, a végzettség előnyt jelent a gyógypedagógiai felsőoktatásban is!” Erre volt és van is konkrét példa. Az eddigi tanfolyamok résztvevő közül többen is sikeresen felvételiztek és folytatták tanulmányaikat a felsőoktatásban.

Milyen lehetőségei vannak egy gyógypedagógiai asszisztensnek, hogy a végzettségével elhelyezkedjen?

Az oktatás egészéhez hasonlóan a gyógypedagógiai asszisztens is hiányszakma. Ezzel a végzettséggel nem gond az elhelyezkedés. Gyógypedagógiai asszisztensként dolgozhat oktatási intézményben a pedagógiai asszisztensekhez hasonlóan, de a speciális tudás más területeken való munkavégzésre is feljogosít majd. Speciális nevelésű gyerekek közösségeiben, bölcsődékben, óvódákban, iskolákban, gyermekotthonokban, alapítványoknál, magánintézményekben, napközi otthonokban, felnőtt fogyatékosok intézményeiben vagy egészségügyi intézményekben is szükség lehet erre a tudásra.

Köszönjük Cubáné Horváth Klárának a beszélgetést!